Friday, March 18, 2011

The Final Frontier

Waaa.. Oooo.. Wow!! Macam jakun lak bila aku buka balik blog sendiri ni. Al-maklumlah, dah sebulan aku tak update. Bukan sengaja, tapi aku agak sibuk sekarang ni. Anak-anak kat rumah tu aku kena jaga, makanan dalam rumah pun aku kena beli. Tu belum lagi kena cari duit untuk bil elektrik, air, Astro, langganan majalah Mangga dan Playboy, duit nafkah lagi.


Eh, bila masa pula aku kahwin?
-
-
-
-


Okay, tadi aku berangan sekejap. Kesibukan yang melanda aku sekarang ni kerana aku seorang pelajar semester terakhir dalam universiti. Bila dah nak habis belajar ni, faham-faham la keadaannya. Assignment adalah teman baik, buku adalah pegangan hidup, nota adalah pembantu peribadi, dan exam pula adalah hakim kau. Tu belum termasuk pen, kertas, stapler, pembaris, kalkulator, dan cotton bud (untuk mengorek telinga time tengah study) yang menjadi pekerja am untuk kau. Meja aku pun tak pernah bersih sejak beberapa minggu ni. Tak percaya, tengok la sendiri.

Kain tergantung tu aku guna untuk padam papan putih

Haa. Dahsyat kan? Tapi aku tak kisah la. Bak kata pepatah omputeh, ' A clean desk is the sign of a sick mind '. Maksudnya, minda aku sihat la ni sebab meja bersepah. Kalau korang tak percaya, korang tanya Garfield.

Aku yakin Garfiled mempunyai minda yang sihat macam aku.

Tapi di sebalik kesibukan dalam pembelajaran ilmu ini, kena la cari pengalaman dan melibatkan diri dalam aktiviti. Bukan untuk berseronok saja, tapi pengalaman berkerja dalam satu pasukan projek ataupun organisasi boleh membantu korang bila nak kerja dalam syarikat besar selepas graduasi nanti. Kalau setakat kerja dalam kedai membuat kek bahulu tu lain cerita la, kau cuma kena tahu cara-cara menggunakan ketuhar api.

Satu lagi sebab ialah kau akan rasa mempunyai tanggungjawab, dan tanggungjawab itu yang akan memotivasi anda untuk menjalankan tugas. Tu belum bila dah kahwin nanti, lagi banyak tanggungjawab kau. Kau juga kena biasakan diri berada dalam satu organisasi sebab suasananya boleh buat kau tension. Kalau kau jenis tak biasa dengan ketegangan (maksud aku bila membuat kerja, bukan bila bangun dari tidur), kau akan cepat mengalah dan kau juga yang akan merasa kerugian. Kuatkan la semangat, dan tegarkan hati tu.

Lastly, berseronok la sepuas-puasnya sebelum kau tangisi pemergian kau dari instisusi ini. Kau ada kawan-kawan, luanglah masa sebanyak mungkin dengan dorang kerana di sini dorang la adik-beradik kau, satu-satunya keluarga yang kau ada bila berjauhan dengan keluarga induk masing-masing. Rasa-rasa macam dunia ni terlalu besar untuk kau jelajahi berseorangan, jelajah la beramai-ramai dengan kawan-kawan. Kau takkan rasa dunia ini terlalu besar, dan apa yang mustahil bagi kau akan menjadi kepastian.  

The world has no limits when you're with your buddies.

* Quote buatan sendiri.

Jadi, kepada sahabat-sahabat yang kini menjalani semester terakhir, semoga berjaya aku ucapkan, dan ingatlah perjuangan itu tak akan terhenti selagi kita belum berhenti bernafas.  Maksud aku, selepas graduasi nanti, kita masih lagi ada perjuangan. Sebelum kita ke dunia kerjaya tu nanti, persiapkan la diri dengan kekuatan dalaman dan kemahiran luaran. Bagi mereka yang belum dalam semester terakhir, teruskan perjuangan. Jangan mengalah dengan cepat, dan jangan biarkan diri leka tanpa kesedaran.

This may be our Final Frontier, but it may not be our final moments in life.

*Bagi mereka yang nak tahu apa Final Frontier tu, tengok menatang bawah ni.

Khas untuk peminat Maiden di luar sana. Dapatkan album terakhir mereka di pasaran, atau download saja kalau tak mampu. :D

2 comments:

  1. hell yeah...maiden mmg best..(bukan razak maiden)

    ReplyDelete
  2. kecik hati art..
    dier dapat practical kat kilang
    bahulu:P

    ReplyDelete