Monday, March 21, 2011

Apa guna ada WebCam?

Aku pasti hampir semua laptop korang mesti ada webcam. Paling kurang pun, ada je webcam tapi tak berfungsi (macam aku punya). Kalau ada laptop yang takde webcam tu, bukan bermaksud laptop tu kuno. Mungkin ia untuk pengguna laptop yang sangsi dengan kewujudan webcam tu boleh bertindak sebagai CCTV, lantas privacy dorang pun terganggu apabila hendak menukar pakaian atau masih berkemban selepas mandi (kalau korang tengok American Pie korang tahu apa aku maksudkan). Jangan salah faham, aku bukan menyeru korang menyalahgunakan webcam tu, especially to those perverts out there (konfem aku tak termasuk).

Jadi, apa kebaikan ada webcam ini? Well, dah nama pun kamera, untuk menangkap gambar la kan. Sebab itu kita sering nampak orang berposing di depan laptop dan teruja melihat gaya sendiri dalam webcam viewer. Takpela, kita bagi peluang untuk mereka berjakun. Selalunya perempuan suka bergambar cara ni, tapi tak mustahil lelaki pun ada gak. Ada je contoh kat bawah ni:

Aku tak kenal ni siapa. Tapi posing dia nampak menarik.

Selain menangkap gambar, webcam boleh berinteraksi secara video. Kalau chatting di Yahoo Messenger atau Skype, nampak lagi seronok sebab boleh buat ekpresi muka dan boleh tengok kawan yang kita chat dengan tu. Disadvantage, kena jaga perlakuan semasa video chatting. Jangan la korang bantai korek hidung dan kawan di sebelah sana terpaksa melihat hasil lombongan korang dalam webcam dia.


Contoh video chatting sambil main game di YM. Cute kan budak tu.

Selain tu, ada la beberapa kebaikan lain korang boleh buat dengan webcam ni. Contohnya, buat la rakaman untuk menasihati orang ramai, bagi public awareness, menyampai mesej berpengajaran, dan gunalah kreativiti masing-masing. Internet ni ramai penggunanya. Jadi, tak mungkin takde orang yang melihat video korang dan terima mesej korang sampaikan. Ada beberapa contoh individu yang membuat kerja sebegini. And they're Malaysians. Berbangga lah wei!

 

 



Ada ramai lagi sebenarnya. Korang cari je. Yang penting, di sebalik lawak yang dorang buat, ada mesej untuk orang ramai dan nasihat untuk orang awam. Jadi, jom ramai-ramai kita buat video bengong macam ni. Semoga orang awam dengar suara kita. (Aku pun masih planning untuk buat video. Cari idea dulu.)

2 comments:

  1. woi!!! mana video yg kita bikin tu hah?

    ReplyDelete
  2. entah.. dorang tak habis edit kot.. nanti aku upload kat Youtube..

    ReplyDelete