Thursday, December 9, 2010

Lelaki suka, perempuan mungkin tak suka

Gambar Megan Fox ini tiada kaitan pun dengan topik entri. Saja letak nak tarik perhatian korang. Hehe


Bila tengah boring dan tak ada kerja nak buat, apa yang korang selalu buat untuk mengisi lapang? Jawapan korang mesti berlainan kan. Manusia memang ada citarasa dan minat yang berlainan. Hobi tak semestinya sama, interest pun berlainan. Mungkin ia berfaktorkan jantina, tahap pendidikan, kewangan, ataupun tahap kesengalan otak masing-masing.

Tapi perbincangan kali ini kita akan meninjau minat aktiviti masa lapang dengan faktor jantina diambil kira. Ada kegiatan masa lapang yang lelaki suka jalankan dan perempuan pula tidak ataupun 'mungkin' minat. 'Mungkin' tu bererti kurang daripada 5% sahaja. Selalunya aktiviti-aktiviti lelaki muncul daripada kreativti, ataupun semangat ingin bersama. Ada sebab kenapa perempuan tak mungkin berminat untuk buat aktiviti ini. Jom kita tengok apa yang lelaki selalu buat untuk tidak membuang masa.


1. Futsal

Yang ni obviously perempuan tak berapa minat nak main. Sedangkan bola yang bergolek itu dorang boleh takut, apatah lagi kalau melayang menuju kepala dorang. Pengsan terus kot selepas kena. Memang ada perempuan yang suka main, tapi sekelompok yang kecil saja. Jadi, ini lebih kepada aktiviti lelaki.
Dorang bukan sedang melihat aksi 18SX ya. Berebut bola je.

Futsal bukan sekadar sukan yang menilai kehebatan seseorang mirip Mokhtar Dahari, Lionel Messi, ataupun Micheal Schumacher (dia pandai main bola juga sebenarnya). Futsal juga menguji ketahanan mental, fizikal, kerjasama, dan sportsmanship. Ketahanan mental paling kerap diuji kerana susah untuk terima hakikat anda kena 'ole' RM5 dan digelakkan orang lain. Ataupun anda disamakan dengan Cristiano Ronaldo bila di atas gelanggang, tapi main macam Akmal Rizal (versi gemuk).


2. Main Kad

Poker, Blackjack, Race, Ketuk, Sakai.. Namakan saja. Semua boleh main. Bukan berjudi sebab tak ada duit yang dipertaruhkan. Munkgin maruah saja yang dipertaruhkan kalau kalah. Maruah? Apa yang kena buat kalau kalah? Itu semua mengikut undang-undang yang para pemain sendiri tabalkan. Contoh paling ringan ialah menyangkut penyepit baju di telinga ataupun lidah orang yang kalah. Dan gambar mereka akan ditangkap sebagai bukti kekalahan. Itu saja. Duit tak sentuh kan. Tak haram. Hehe.

Akibat poker, telinga binasa

Padan muka. Siapa suruh kalah? Haha.

Jadi, perempuan sanggup ke kena penyepit di lidah? Tak mungkin. Menangis dan terus balik kampung nanti. Hehe.


3. Lepak Minum di Mapley (Mamak)

Selalunya, kalau bab makan-makan, perempuan la yang paling giat. Tapi mungkin bukan di mamak kerana suasana yang tak sesuai untuk mereka bergossip. Kedai mamak lebih sesuai sebagai tempat melepak orang lelaki sebab boleh makan puas-puas, sembang lama-lama, dan tengok bola di TV sambil itu. Senang cerita, kalau dekat barat tu guys lepak di bar, kita lepak di mapley. Oh yea!


4. Buat BBQ

Buat BBQ juga aktiviti yang digemari lelaki semasa waktu lapang, bersyaratkan ada benda nak masak, ada tempat nak bakar arang, ada BBQ grill (bukan tempat masak burger sahaja), dan ada yang pandai masak. Cukup semua itu, berjalanlah BBQ itu. Tapi dinasihatkan BBQ tidak kerap dijalnkan sebab tak elok sangat selalu makan makanan masak atas arang, macam satay. Bahaya risikonya, lagi-lagi bagi penghisap rokok. Jadi, sekali-sekala jela boleh.

Kepulan asap yang tebal. Tapi ayam tak hangus pun. Sedap.

Perempuan juga boleh terlibat dengan aktiviti BBQ. Tapi, seperti saya nyatakan tadi, dorang datang untuk makan saja. Hehe.


5. Lawan Main PES

Tak semua lelaki boleh main bola sebenanrnya. Ada yang kaki bangku, ada yang kaki tilam juga (kuat tidur). Tapi sebab nak tunjuk sangat kelakian diri, dorang pun ajak orang lain lawan PES (Pro Evolution Soccer), sebuah permainan video bola sepak keluaran Konami. Kadang-kadang, pertandingan PES juga akan diadakan antara kawan-kawan. Contoh pertandingan yang dijalankan ialah Piala Ramadhan yang dijalankan khas bersempena bulan Ramadhan. Tapi kantoi la. Nampak sangat dorang tak pergi solat tarawih.


Fokus betul main PES. Padahal skrin hitam je. Haha
Ada juga perempuan yang main PES ini, tapi sekadar mencuba saja. Tak mungkin dorang akan anjurkan pertandingan juga. Susah nak tentukan pemenangnya nanti sebab tak ada gol yang akan disumbatkan. Hehe.


6. Basking

Ini aktiviti paling cikai la boleh buat. Yang penting ada gitar, ada orang boleh main gitar, ada orang boleh nyanyi, dan ada topi (untuk kumpul duit orang bagi). Yang topi tu tak perlu pun, kecuali kalau nazak sangat, pergi la basking dekat Danau Kota. Kalau bukan bertujuan nak kumpul duit, nyanyi ramai-ramai sambil seorang memtik gitar mainkan lagu. Kalau boleh memekak tu sampai orang dalam blok naik angin. Hehe.
' Bro, Sejati satu! '




Ada juga perempuan yang boleh main gitar, tapi tak ada la sampai tahap basking. Dorang malu nak menyanyi ramai-ramai. Takut suara tak sedap. Yang main gitar pula semua memasang impian nak jadi macam Yuna.


" Eh, okay what. I jadi inspirasi untuk dorang la. "
Okay. Nampaknya Yuna dah sound aku. Sorry!

Jadi, kita dah nampak sebahagian aktiviti masa lapang yang diminati lelaki, tapi mungkin kurang diminati perempuan. Perempuan pula suka buat apa pada masa lapang? Kita akan perbincangkan lagi. Hehe.

Untuk kaum hawa, apa pandangan korang tentang topik ini? Korang ada buat aktiviti-aktiviti macam ni juga ke?
Kalau ada, anggaplah anda perempuan yang macho. Hehe.

7 comments:

  1. aq teringin jugak basking. tapi xreti.harhar.
    futsal, mapley, kad aq lyn =)
    macho dan hensem kan aq.ngeh3.

    ReplyDelete
  2. haha..cm2 rpeny korg men kad...hahaha...t nk try r kt umah ngan adek bradek ak..hihihi...

    ReplyDelete
  3. alia: kau memang macho. haha
    frog: try la. guna penyepit baju yang kayu tu. haha

    ReplyDelete
  4. hoi kordi, gambar sepit lidah tu memalukan aku lah. kesedaran sivik lah!

    ReplyDelete
  5. apehal ade gamba aku celah2 tu..x puas hati sungguh..,

    ReplyDelete
  6. mikael: relax. kat facebook pun dah ada, yang sham upload tu. setakat blog ni siapa je yang tengok. hehe

    z..n: okay. nanti aku censored muka kau.

    ReplyDelete
  7. weiiiiiiiiiii....... asal gmbr pic aku ade gak???

    ReplyDelete