Monday, October 11, 2010

Pengaruh cerita bersiri dalam TV

" Kordi, kau nak pegi makan ke tak? ", Sapir bertanya.

" Tunggu jap. Aku belum mandi. Layan FB tadi. Kasi aku 30 minit dulu ke. Hehe. "

" Dick. ", balasnya Sapir.

" Bitch. ", Kordi menjawab dengan nada yang sinis.


Dua ayat terakhir diatas memang tak akan nampak dalam drama bersiri tempatan, apatah lagi dalam movie buatan Malaysia. Lagipun, kalau nak diikutkan, tidak sesuai kalau ayat sebegitu didengar oleh kanak-kanak kerana boleh membawa kesan negatif. Mereka boleh terikut-ikut dengan bahasa yang kurang sopan dankurang enak didengar. Namun, jangan pandang rendah kanak-kanak zaman sekarang, okay. Dorang pun dah reti download movie, cerita, music, video, XXX, dan macam-macam lagi daripada internet. Apa yang tak dapat di Astro, semua boleh dapat dalam jaringan.

Tapi aku bukan nak cerita pasal internet. Bosan la asyik dengar pasal topik tu je kan. Aku nak cerita pasal pengaruh cerita@movies dalam hidup kita. Tak dapat disangkalkan lagi yang kita memang minat dengan paparan lakonan di kaca TV @ laptop bagi kaki download. Tak kira ia movie tempatan ataupun luar negara, jika terdapat punchline @ trademark dalam movie itu, pasti para penonton akan terikut-ikut dan sering diulangi dalam perbualan atau aktiviti harian mereka.

Kita tengok sahaja impak cerita Adnan Sempit. Kreativiti Shaheizy Sam Samad dengan skrip yang sempoi dan spontan beliau mencuit hati penonton. Tak keterlaluan kalau aku kata satu kamus ayat-ayat nukilan Shaheizy Sam boleh dijilidkan berdasarkan cerita itu. Impaknya dalam kehidupan seharian, makin ramai orang mengguna istilah 'derr' daripada perkataan 'bro'  yang biasa kita dengar. Tak cukup dengan tu, ayat ini juga menjadi perhatian ramai:

" Rempit macam gua ni pun, dalam hati ada taman."

Tak keterlaluan juga jika kamus dwibahasa juga diterbitkan. Shaheizy sememangnya pakar bahasa Inggeris yang tak dijulang. Ini boleh membantu mereka yang lemah sepeaking London untuk memperkuatan skill komunikasi mereka dalam bahasa itu. Kita tengok sahaja ayat dibawah:

" Pakcik, and all the other pakciks (kata nama khas Datuk@Dato' ditukarkan kepada pakcik), this boy is ugly rempit ( ugly itu bukan bermaksud hodoh dalam konteks ini, tetapi teruk). I don't want banana fruit two times ( satu lagi kebijaksanaan Shaheizy, kerana sesungguhnya peribahasa ini belum pernah wujud dalam bahasa Inggeris )."

Kita tengok juga situasi Sapir dan Kordi pada awal post ini. Oleh kerana minat yang mendalam terhadap siri Supernatural, perbualan mereka juga dipengaruhi punchline @ trademark yang dibawa oleh adik-beradik Dean dan Sam Winchester. Bukan sekadar itu, mereka juga suka berlagak seperti watak-watak itu. Kordi yang bajet cool seperti Dean, dan Sapir yang perasan hot seperti Sam. Kordi yang perasan keretanya seperti Chevrolet Impala milik Dean, dan Sapir yang perasan rambutnya kemas seperti Sam. Tidak lupa juga kepada sahabat mereka Jupri yang perasan dirinya seperti Farid Kamil. Walaupun seiras sedikit, dia mencuba untuk menghidupkan watak yang dibawa oleh Farid dalam movie beliau. Kadang-kadang Jupri dilihat seperti membawa watak Kasyah yang nakal dalam Lagenda Budak Setan, Adam yang penyayang dalam I'm Not Single,ataupun Mus yang hebat melumba kereta dalam filem Evolusi KL Drift.

Lebih kurang macam ni la rupa Jupri

Jadi, memang tak apat dielakkan lagi kita banyak terpengaruh dengan media TV terutamanya dalam pergaulan kami bersama rakan-rakan. Bukan nak kata itu satu perkara yang tak elok, sebab minda kita berkembang dengan pengaruh begitu. Skill komunikasi boleh diperbaiki, dan attitude kita juga boleh dibina. Cuma nak diingatkan, jangan kita ikut lak perkara negatif yang disiarkan. Ambil yang jernih je. Yang keroh tu boleh ambil juga, tapi jangan dipraktikkan. Buat lah senyap-senyap. Kalau kantoi, padan muka. Hehe.

Sam : "Dick".     Dean : "Bitch".

2 comments:

  1. hahah..ko patot promosikan blog ko kat fb la..setiap kali update post la kt fb...aku suh wat camni pasal ade crita aku..hahaha

    ReplyDelete
  2. aku ada la kasi link kt fb lepas setiap post..tgk la sape2 yg baca..haha

    ReplyDelete