Saturday, October 23, 2010

Jenayah Di Utara

Kedah Darul Aman. Nama saja aman. Tapi ia bukan suatu tempat yang selamat. Kalau dah dekat dengan Thailand, memang macam-macam hal boleh berlaku. Penyeludupan orang, barangan cetak rompak, pelarian, atau penjenayah dari negara jiran boleh terdapat di sini, terutama sekali kawasan berhampiran dengan sempadan.

Sintok juga tidak terkecuali dengan kegiatan-kegiatan sebegini. Malah, ia juga sarang beberapa sindiket mafia dan triad dari dalam mahupun luar negara. Antara kumpulan-kumpulan tersebut adalah sebuah sindiket yang beroperasi untuk mengaut keuntungan demi kepentingan diri dan juga kawan-kawan mereka. Mereka bosan dengan permainan politik tempatan, autoriti, dan juga sistem keselamatan yang dikuatkuasakan. Bagi mereka, penyelesaian secara diplomatik tidak wujud kerana hanya membawa kelebihan kepada autoriti. Oleh itu, mereka menubuh sindiket ini atas dasar pemberontakan terhadap kekangan dan korupsi yang melanda.

Mereka bernama Mawar Jingga Syndicate.

Identiti ahli-ahli mereka juga tidak didedahkan. Namun, menurut sumber yang dikenal pasti, profile orang-orang kuat mereka telah sampai ke tangan pihak berkuasa. Walaupun nama sebenar mereka tidak dapat dikorek, kegiatan dan posisi mereka dalam persatuan telah dipastikan.


Mawar Jingga Syndicate

Profile 1: G
Antara orang kanan dan juga muscle man sindiket ini. Sering diperhatikan menjalani latihan di gimnasium. Khabar angin mengatakan dia hampir berganding dengan Malik Noor mewakili Malaysia ke Sukan Olimpik, tetapi tidak berjaya kerana ditangkap positif air ketum. Tugasnya amat mudah : get things done when others can't.


Profile 2 : Ijun
Ahli paling tua dalam sindiket. Bertindak sebagai Consiglieri atau Penasihat dalam segala kegiatan mereka. Mempunyai banyak hubungan dengan pihak atasan dan menggunakan kelebihan itu untuk menutup kegiatan gelap mereka dari pengetahuan pihak berkuasa. Pada waktu lapang, dia dilihat berlakon drama bersama anak-anak buahnya di sebuah pentas teater miliknya sendiri.




Profile 3 : Morgiba
Menjadi supplier orang-orang bawahan untuk menguatkan lagi bilangan ahli sindiket. Tetapi kebanyakan recruit yang dipilihnya adalah warga Somalia kerana dia yakin dengan kekuatan fizikal mereka. Pernah terlibat dengan sindiket pengedaran dadah, tetapi bertaubat selepas dengan relanya menyerahkan diri ke pusat pemulihan. Kini, dia menyamar sebagai Ustaz Matta untuk menjalankan kegiatan recruit.


Profile 4 :Sapir

Information Technology specialist. Mampu mendapatkan maklumat mengenai apa sahaja, termasuklah profile aweks. Namun, taktik tidak jujur itu menyebabkannya sering tidak bertahan lama dalam sebuah perhubungan. Juga terlibat dalam kerja-kerja penyiaran dan communication interception kerana mempunyai dua biji piring satelit yang berkuasa tinggi dalam biliknya.


Profile 5 : Jupri

Bertindak sebagai eagle's eyes. Tugasnya adalah memantau seorang target, menangkap gambar, dan melaporkan kembali kepada kumpulan. Namun, dia sering terlepas target kerana lebih terangsang untuk menangkap gambar aweks yang berlalu-lalang. Gambar-gambar aweks pula disimpan sebagai koleksi peribadinya.

Profile 6: Ijai
Transporter untuk sindiket. Tetapi tidak memiliki kereta Aston Martin ataupun skills pemanduan seperti Jason Statham. Keretanya menjadi buruan JPJ kerana disyaki kereta tempatan tiruan. Antara target yang pernah ditugaskannya untuk trasnport ialah seorang makcik tua ke sebuah kelab malam terkemuka.


Profile 7 : NaQ
Tugas khasnya tidak diketahui, tetapi dia dikenal pasti memiliki sebuah restoran masakan Jawa + India di tengah pekan. Dipercayai restoran itu menjadi tempat bersantai sindiket itu dan untuk menjamu selera, walaupun ramai pelanggan dilapor mengalami cirit-birit setiap kali selepas makan di restoran itu.


Profile 8: Mek
Merupakan agen sindiket ini yang beroperasi overseas (seberang laut yang bermaksud di Pulau Langkawi). Bertindak menyediakan barangan bebas cukai dari Langkawi untuk kegunaan sindiket. Sudah berkali-kali terlepas dari buruan polis. Dia seperti mempunyai sepasang kaki yang panjang dan boleh melangkah jauh ketika berlari.

Profile 9 : Koroi

Menyamar sebagai salah seorang editor bahagian berita di stesen TV tempatan. Tugasnya adalah untuk menghapuskan mana-mana berita yang berkaitan dengan kegiatan sindiket dari pengetahuan orang ramai. Jika berita pada pukul 8 secara tiba-tiba bercerita tentang bandar-bandar di Perak seperti Kamunting, itu adalah hasil kerja dia.


Profile 10 : Ajij

Merupakan spiritual leader. Tapi juga mempunyai kebolehan mempengaruhi orang dengan kata-katanya, terutamanya perempuan. Amat berguna apabila ingin melepasi kaunter lobby sebuah pejabat yang mempunyai seorang receptionist perempuan.


Profile X
Profile X ini tidak terdapat gambar. Namun, dari sumber yang diperolehi, Profile X merupakan boss sindiket ini atau lebih dikenali sebagai Godmother. Khabar angin mengatakan Profile X adalah seorang wanita tua yang lebih dikenali dengan nama Makngah. 

5 comments: