Sunday, February 13, 2011

Valentine's Special : Valentino vs. Muhammad

(Tajuk ini bukanlah tajuk sukan yang mungkin anda fikirkan pelumba superbike, Valentino Rossi, akan berlawan dengan legenda sukan tinju, Muhammad Ali, dalam satu perlawanan ping-pong.)


Hari ini, semua yang berkaitan dengan Valentine bermain di fikiran aku. Sebuah band heavy metal yang aku layan bernama Bullet For My Valentine. Sebuah lagu dari Good Charlotte berjudul My Bloody Valentine yang aku suka dengar. Sebuah filem yang mempunyai tajuk sama dengan lagu tadi yang dilakonkan oleh Jensen Ackles. Tajuk itu juga adalah salah satu episod dalam siri Supernatural yang juga dilakonkan oleh Jensen Ackles.


Jadi kesimpulannya, Jensen Ackles adalah Valentine aku. ( Merah padam muka aku mengungkapkan ini..)

~
~
~
~
(menukar pakaian kepada jubah putih serta serban)


Sejarah hari Valentine's ini bermula dengan pengorbanan seorang paderi Kristian yang bernama Saint Valentine (atau Valentino dalam bahasa Itali). Kaitannya paderi ini dengan kasih sayang kerana dahulu semasa zaman pemerintahan Empayar Rom, secara rahsia, beliau telah menjalani upacara perkahwinan untuk ramai lelaki bujang yang sangap ingin merasakan cinta seorang isteri. 

Ketika itu, undang-undang kerajaan memerintahkan semua lelaki muda kekal bujang untuk diserapkan ke dalam tentera kerana mereka mendapati lelaki bujang lebih committed dengan ketenteraan dan lebih berani dari lelaki berkahwin. Disebabkan itu, Saint Valentine dikenali sebagai paderi yang mempercayai kuasa cinta. (Sound's kinda gay...). Perbuatan khianat ini telah menyebabkan dia mati dihukum.


Seeloknya, kita sebagai Muslimin dan Muslimat tidak perlu menyambut hari ini kerana ia mempunyai sejarah yang berkaitan dengan orang Kristian dahulu. Biarlah mereka berbangga dengan idola kasih sayang dan cinta mereka itu.. Kita pun ada juga idola kasih sayang dan cinta yang tiada tandingannya. Namanya Muhammad S.A.W., dan beliau dilahirkan pada 12 Rabiulawal, Tahun Gajah. 

Kalau nak dibandingkan dengan Valentino tadi, kasih sayang beliau mengalahkan sesiapa sahaja di pelusuk bumi ini. Baik kasih sayangnya kepada isteri-isterinya, kepada sahabat-sahabat, kepada saudara-saudaran walaupun ramai yang menentangnya, semua pengikutnya yang beliau telah menyampaikan ajaran Ilahi, dan seluruh umatnya. Jika anda singkap kembali detik kematian Rasulullah S.A.W., siapakah nama yang disebut-sebutnya tatkala malaikat Izrail mencabut nyawanya perlahan-lahan?


" Ummati! Ummati! Ummati! "

Beliau merujuk kepada umat Islam yang mengikutinya. Ia termasuk sekali dengan kita kerana kita juga mengikuti ajarannya. Dan secara tak langsung, kita juga disayangi oleh beliau, begitu juga dengan generasi umat Islam yang akan datang. Walaupun kita mungkin tidak mengenalinya, dan mungkin sukar untuk menjelmakan perasann sayang terhadapnya, beliau tetap menyayangi kita. Tidakkah besar kuasa cinta dan kasih sayangnya? Saint Valentine, we laugh at you.

Jadi, bersempena dengan hari keputeraan Muhammad S.A.W. pada esok hari, sama-samalah kita menyambut idola kasih sayang terunggul ini. Insan yang tercinta, dan yang paling menyintai.


Sollallah Alaa Muhammad, Sollallah Alaihi Wa Sallam.

1 comment: